MINGGU 7 : MENGAPLIKASIKAN
MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Bengkel Model
Pemprosesan Maklumat
Rajah 1 : Cara manusia berfikir
Prinsip pemprosesan
maklumat
Rajah 2: Prinsip Pemprosesan Maklumat
Proses yang terlibat
dalam pemprosesan maklumat
Rajah 3 : Proses Semasa Pemprosesan Maklumat
Terdapat dua jenis ingatan yang membantu
proses ingatan berfungsi iaitu:
(i)
Ingatan jangka pendek
(ii)
Ingatan jangka panjang
Rajah 4: Ingatan Jangka Pendek
Rajah 5 : Ingatan Jangka Panjang
Aplikasi
model pemprosesan dengan menggunakan tapak pembelajaran.
Guru-guru
yang hendak mengajar murid-murid menggunakan tapak pembelajaran haruslah
menunjukkan cara-cara menggunakan tapak pembelajaran tersebut kepada murid. Hal
ini membantu murid-murid mengingati bagaimana tapak pembelajaran itu digunakan
agar membolehkan murid-murid menggunakannya untuk P&P yang seterusnya.
Contoh-contoh tapak pembelajaran
- Tutor.com
- Myschool.net
- Scor A
- guru.net.my
Contoh
langkah atau cara penggunaan tapak pembelajaran :
Langkah
1 :
Membuka
laman web yang diingini iaitu laman web tutor. Laman ini sering digunakan guru
bagi sesi P&P .
Langkah 2 :
Seterusnya tekan atau klik pada kotak bertulis Bank Soalan dimana
telah berpautan dengan soalan-soalan yang telah dikumpulkan. Soalan-soalan yang
merangkumi soalan-soalan bagi tahap sekolah menengah dan sekolah rendah. Bagi
sekolah rendah, anda harus memilih soalan bagi sekolah rendah.
Contohnya :
Langkah
3 :
Setelah memilih tahap soalan, anda seterusnya memilih mata
pelajaran yang anda ingini. Sebagai contoh mata pelajaran Bahasa Melayu.
Langkah
keempat:
Dalam langkah ini anda memilih kertas model yang dingini. Bagi setiap kertas model
yang disediakan mengandungi dua jenis soalan iaitu kertas 1 bagi soalan
pemahaman dan tatabahasa. Manakala kertas dua pula mengenai esei. Sebagai
contoh seperti di bawah:
Langkah
kelima:
Soalan
akan dipaparkan dalam format PDF seperti di bawah.Seterusnya anda harus menekan save untuk menyimpan soalan ini. Contohnya adalah seperti dibawah:
No comments:
Post a Comment