MINGGU 4 :PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Pengenalan
Memandangkan internet mempunyai kesan yang besar terhadap pengajaran dan pembelajaran, pengguna perlu melakukan penilaian dan pemilihan terhadap bahan-bahan yang ingin digunakan malah langkah penyesuaian juga perlu jika sesuatu bahan sumber maklumat itu mengandungi gabungan unsur yang sesuai dan yang tidak sesuai.
Kemahiran dalam Bahasa Melayu
Memandangkan internet mempunyai kesan yang besar terhadap pengajaran dan pembelajaran, pengguna perlu melakukan penilaian dan pemilihan terhadap bahan-bahan yang ingin digunakan malah langkah penyesuaian juga perlu jika sesuatu bahan sumber maklumat itu mengandungi gabungan unsur yang sesuai dan yang tidak sesuai.
Kemahiran dalam Bahasa Melayu
Sebelum mendapatkan bahan di
internet, guru perlu mengetahui beberapa kemahiran yang terdapat dalam Bahasa
Melayu bagi memudahkan pencarian bahan. Kesinambungan ini perlu supaya
pengajaran menjadi lebih berkesan, menarik dan
bersesuaian dengan aktiviti
pengajaran.
I.Kemahiran berbahasa
II.Kemahiran Bernilai Tambah
III.Kemahiran TMK
IV.Kemahiran Berfikir
V.Kemahiran masa Depan
VI.Kemahiran Kontekstual
VII.Kemahiran Belajar Cara
Belajar
Faktor pemilihan bahan di
internet.
i.
Sumber
• Jumlah bahan sumber yang
terlalu banyak
ii.
Bebas
• Kebebasan menerbitkan
bahan sumber di internet
iii.
Kesahan
• Bahan tidak memerlukan
pengesahan
Kepentingan selepas
memilih bahan internet
Selepas memilih bahan di
internet, guru perlu mengambil beberapa langkah yang penting sebelum mengambil
bahan untuk dijadikan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
i. URL
• Guru perlu mendapatkan
URL bahan supaya mudah mendapatkan sumber rujukan bahan.
ii. Isi
ii. Isi
• Menentukan kewajaran dan
kesahan isi bahan yang didapatkan sebelum digunakan.
iii. Semak
iii. Semak
• Guru meyemak ejaan dan
kesalahan yang perlu dibetulkan.
Memilih bahan sastera
Memilih bahan sastera
Bahan sastera merupakan
bahan yang sering digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Bagi mendapatkan proses P&P yang berkesan, guru perlulah memilih
bahan-bahan yang bersesuaian dengan tahap pembelajaran umur murid-murid mereka.
Kriteria-kriteria tertentu perlulah diambil kira agar guru tidak tersalah
memilih bahan yang ingin digunakan.
Jenis-jenis sastera
1.Pantun
2.Sajak
3.Seloka
4.Gurindam
5.Cerita Pendek
2.Sajak
3.Seloka
4.Gurindam
5.Cerita Pendek
6.Syair
Memilih bahan tatabahasa
Memilih bahan tatabahasa
Bahan tatabahasa sebenarnya
sering digunakan oleh guru untuk menjalankan latihan pengajaran. Kebiasaannya
murid-murid sudah menguasai atau mengetahui bab yang dipelajari sebelum
diberikan latihan tatabahasa ini. Hal ini kerana, pengajaran langsung daripada
guru berkaitan tatabahasa lebih berkesan.
Jenis-jenis bahan
tatabahasa
Senarai dibawah merupakan
beberapa contoh jenis bahan tatabahasa
i.
Kata Nama
ii.
Kata Kerja
iii.
Kata Tugas
iv.
Kata Sendi Nama
v.
Peribahasa
vi.
Simpulan Bahasa
Memilih bahan
bidang ilmu lain
Merujuk sukatan pelajaran Bahasa Melayu, Konsep 5P
yang diperkenalkan telah memberikan peluang kepada guru untuk menjalankan
pengajaran dan pembelajaran merentas bidang ilmu yang lain. Namun, pemilihan bahan
ini haruslah berkaitan atau berkesinambungan dengan pengajaran Bahasa Melayu.
Jenis bidang ilmu lain
No comments:
Post a Comment